Hoger scoren in Google? Wat kan je zelf doen.

In de huidige digitale wereld is het heel belangrijk om hoog te scoren in de Google zoekresultaten. Waarom? Omdat de meeste mensen bij het zoeken naar informatie, producten, of diensten vaak niet verder kijken dan de eerste pagina van de zoekresultaten. Als jouw website daar niet tussen staat, loop je mogelijk veel bezoekers en potentiële klanten mis. Echter, hoger scoren in Google is niet altijd eenvoudig. Het vereist een combinatie van strategie, consistentie, en de nodige kennis van hoe zoekmachines werken. Gelukkig zijn er wel enkele concrete stappen die je zelf kunt nemen om je ranking te verbeteren, zonder meteen een SEO-expert te moeten zijn.

Hieronder kan je enkele concrete tips terugvinden waar je zelf mee aan de slag kan!

Afbeelding van smartphone

Creëer kwalitatieve content die aansluit bij je doelgroep

“Content is King”, een uitspraak die je vaak zal horen. Het klinkt leuk, maar is ook wel waarheidsgetrouw, Google beloont websites die waardevolle, relevante en goed geschreven content bevatten. Dit betekent dat je teksten moet schrijven die aansluiten bij de interesses en vragen van je doelgroep. Denk dus goed na over welke problemen je kunt oplossen en hoe je jouw expertise kunt tentoonstellen met je inhoud.

Artikelen, blogs, en pagina’s die diepgaand, informatief maar ook leuk geschreven zijn, scoren doorgaans beter in de zoekresultaten.

Maar pas op, daarbij komt ook kijken dan kwantiteit zeker geen vervanging is voor kwaliteit. Het schrijven van ellenlange, oppervlakkige of irrelevante stukken kan je ranking zelfs schaden.

Denk dus goed na over wat je wilt bereiken met je teksten. Loopt het even iets minder vlot om nieuwe content te voorzien, probeer dan eens inspiratie op te doen aan de hand van een trefwoordenonderzoek of praat er, bij een tas koffie, eens over met een collega. Vandaag de dag kan je ook perfect met een AI assistent veel inspiratie opdoen, alleen zal die minder van die tas koffie genieten.

Optimaliseer je website voor on-page SEO

On-page wat precies…? On-page SEO gaat over het optimaliseren van alle zaken op de pagina, dus in je blogartikel of webpagina-inhoud.

Dit gaat bijvoorbeeld over het gebruik van relevante zoekwoorden in je paginatitel en in de titels op de pagina. Deze zaken tonen aan Google waar je webpagina precies over gaat en helpen Google te begrijpen wanneer jouw pagina relevant zal zijn om te tonen in de resultaten.

Maar niet alleen voor Google is dit belangrijk, ook je bezoeker zal op deze manier snel zien waar een pagina over gaat. Een concreet voorbeeld kan bijvoorbeeld zijn een pagina over badkamer renovatie. Het is voor een bezoeker, maar ook voor Google, veel eenvoudiger wanneer deze pagina jouwdomein.be/badkamer-renovatie noemt dan wanneer ze op een pagina jouwdomein.be/pagina123 terechtkomen, zelfs al is de inhoud hetzelfde.

Hetzelfde is van toepassing op de gebruikte hoofdingen in de inhoud.
De titel “Wil je je badkamer renoveren?” is meteen een heel pak concreter dan bijvoorbeeld “Wil je renoveren”.

Daarnaast kan je er ook op letten je afbeeldingen te optimaliseren. Afbeeldingen op een pagina zijn leuk, een beeld zegt soms meer dan 1000 woorden. Daarnaast maken ze een pagina met een lange tekst ook vaak minder saai. Maar als je afbeeldingen gaat toevoegen, optimaliseer ze dan wel. Let op de bestandsgrootte van de afbeelding om de laadtijd te beperken. En let er ook op de afbeeldingen een relevante naam te geven en alt-teksten toe te voegen om te beschrijven wat er op de afbeelding te zien is.

Verbeter de gebruikerservaring van je website

Zowel voor je bezoekers als voor Google is de gebruikerservaring heel belangrijk. Je kan een website hebben met heel goede, relevante inhoud, maar wat als je bezoekers de, voor hun, relevante inhoud niet terugvinden?

Zorg er dus voor dat je website gebruiksvriendelijk is. Dit kan gaan van een duidelijke menu-structuur tot logisch opgebouwde en overzichtelijke pagina’s.
Een website die bijvoorbeeld op mobiele toestellen niet bruikbaar is, daar zal Google zwaar aan tillen.

Ook je webhosting is belangrijk, een goede en kwalitatieve hosting zorgt voor snelle laadtijden, wat ook van groot belang is. Niemand wacht graag lang tot een pagina geladen is. De snelheid van je website kan je online controleren aan de hand van verschillende tools, bijvoorbeeld GTmetrix.

Soms kunnen kleine verbeteringen, zoals het verkleinen van afbeeldingsbestanden of het verminderen van onnodige plug-ins, al een groot verschil maken.

Resultaat GT metix

Wil je toch liever wat hulp bij het verbeteren van je zoekresultaten?

Gebruik interne en externe links

Links zijn heel erg belangrijk, zowel interne (links tussen verschillende pagina’s op je website) als externe links (links van andere websites naar jouw pagina’s).

Interne links helpen Google om te begrijpen hoe de structuur van je website precies in elkaar zit. Maar ook voor bezoekers zijn interne links belangrijk. Ze helpen om snel gerelateerde inhoud terug te vinden en dragen zo ook bij aan de gebruikerservaring van je website.

Externe links zijn een mooie extra voor je website. Dit wil namelijk zeggen dat andere websites jouw inhoud waarderen en er dus naartoe linken voor een bepaald onderwerp. Dit toont aan dat je website relevante inhoud bevat en kan je website een extra zetje geven om hoger in de Google zoekresultaten te komen.

Zorg ervoor dat je website relevant en actueel blijft

Net als mensen houdt ook Google van actuele informatie. Sommige delen van je website zullen natuurlijk eerder statisch blijven. Maar het is wel belangrijk dat je nieuwe en relevante inhoud blijft toevoegen. Dit kan in de vorm van blogs, nieuwsberichten of updates van bestaande pagina’s. Denk bijvoorbeeld aan een blogpost over een onderwerp die leeft binnen je sector, een artikel over een projecten die je succesvol uitgevoerd hebt, …

Af en toe nieuwe informatie aan je website toevoegen helpt niet alleen om je website fris en relevant te houden, maar zorgt ook voor terugkerende bezoekers aan je website. Dat draagt op zijn beurt opnieuw bij aan hoe Google je website zal beoordelen.

Conclusie: Ben je klaar voor een hogere Google ranking?

Hoewel SEO complex en tijdrovend kan zijn, zijn er dus zeker al verschillende zaken die je zelf kunt aanpakken om je positie in Google te verbeteren. Of het nu gaat om het creëren van hoogwaardige content, het verbeteren van je on-page SEO, of het versterken van je linkprofiel, elke stap helpt je dichter bij de top van de zoekresultaten.

Heb je toch nog wat hulp nodig of wil je de SEO liever uitbesteden? Bekijk onze SEO-diensten of vraag een technische controle aan om je website naar een hoger niveau te tillen.

Samen zorgen we ervoor dat jouw website de aandacht krijgt die het verdient.

Wil je graag meer informatie of heb je vragen?